برای شروع مدلسازی آب زیرزمینی اولین قدم شناخت آبخوان و بررسی وضعیت آن می باشد.


🔵به همین منظور استفاده از گزارش بیلان منابع آب زیرزمینی برای شبیه سازی آبخوان ضروری می باشد.


در " گزارش بیلان محدوده مطالعاتی (نام محدوده) (کد محدوده) وضعیت آب و هوایی در محدوده مطالعاتی به کامل شرح داده می شود. هر محدوده مطالعاتی شامل ارتفاعات و دشت می باشد که با کد 4 رقمی شناخته می شود. رقم اول کد چهار رقمی معرف حوضه اصلی کشور می باشد (✅به فایل نحوه کد گذاری محدوده مطالعاتی در ادامه توجه بفرمایید). هر محدوده مطالعاتی ممکن است یک یا چند دشت را شمال شود که دشت ها نیز شامل آبخوان ها هستند. هر محدوده مطالعاتی دارای دو ایستگاه مبنا برای اندازه گیری بارش هستند. پس نتیجه برای محاسبه میزان نفوذ بارش به آبخوان از ایستگاه معرف موجود در دشت استفاده می کنیم.

به طور کلی منطقه ای که تمام  رواناب ناشی از بارش در آن منطقه را آبراه یک رودخانه، دریاچه ، باتلاق یا توده های آب دیگر دریافت می کند، حوضه آبریز می خوانند. با توجه به نحوه زهکشی رودخانه ها و برای سهولت مطالعه منابع آب ایران شامل 6 حوضه اصلی آبریز می باشد. این شش حوضه اصلی،7️⃣ 509 محدوده مطالعاتی را شامل می شود که حدود8️⃣ 1000 دشت در آن وجود دارد.  به گفته مهندس توکلی حدود 360 محدوده مطالعاتی در شرایط ممنوعه و بحرانی قرار دارند.


❌❌ در ادامه نمونه گزارش بیلان آب زیرزمینی محدوده  مطالعاتی، نحوه تقسیم بندی محدوده های مطالعاتی و حوضه های اصلی کشور به همراه شیپ فایل آنها آورده شده است.



دریافت نمونه گزارش بیلان آب زیرزمینی (محدوده مطالعاتی کد 1301)

دریافت


دانلود نحوه کدگذاری محدوده مطالعاتی کشور

دریافت


دانلود شیپ فایل حوضه های اصلی؛ فرعی و محدوده مطالعاتی کشور

دریافت


دانلود شیپ فایل آبخوان های کشور

دریافت